Zingen met de allerkleinsten

Ben je ooit in slaap gezongen als kleine dreumes met deuntjes als ‘Slaap kindje, slaap, daarbuiten loopt een schaap?’ Of misschien heb je wel leuke herinneringen aan een verjaardagsfeestje waarbij iedereen ‘Happy birthday’ zong? Geen wonder dat je je dit nog levendig kan inbeelden, want zingen maakt ons gelukkig! Daarbovenop is zingen mét en voor je kind nog eens extra stimulerend voor zijn/haar ontwikkeling!

Iedereen wordt geboren met een gevoel voor ritme en muziek. Een baby herkent al vòòr zijn geboorte ritme en klanken en start vanaf 6 tot 8 weken na de geboorte al met kirren, geluidjes maken en experimenteren met klanken. Vanaf 6 tot 9 maanden volgt de brabbelfase.

De muzikale ontwikkeling van een kind is voor een groot deel afhankelijk van de ouders. Door je kind al op jonge leeftijd in contact te brengen met zingen en dansen, stimuleer je de liefde voor muziek. Maar ook de cognitieve ontwikkeling en de intimiteit tussen ouder en kind worden gestimuleerd. Door samen te zingen activeer je het gevoel voor taal, want het kind leert zinnen maken, rijmen en het ritme herkennen van onze moedertaal. Daarbovenop leert het kind ook om de maat te houden, melodieën te herkennen en wordt er gelukkig van!

Muziekles op vroege leeftijd lijkt het jonge brein te vormen; de neurale verbindingen worden versterkt en er ontstaan mogelijk ook nieuwe verbindingen. (Dr. Francis Rauscher)

Samen zingen maakt gelukkig!

Een intiem moment tussen jou en je kind dat jullie band versterkt.

Zingen versterkt het taalgevoel!

Door te zingen en te dansen worden de cognitive vaardigheden van je kind geactiveerd.

Zonder druk, maar met veel fun!

Spelenderwijs ontdekken wat je stem en lichaam allemaal kan.

Waarom zingen?

  • Wanneer je baby niet in slaap kan vallen.
  • Wanneer je kind extra aandacht vraagt.
  • Ideaal als ontspanning na een drukke dag.
  • Knusse en gezellige momenten, waardoor de band met je kind sterker wordt.
  • Spelenderwijs stimuleren van het gevoel voor taal.
  • Helpen om nieuwe indrukken en gevoelens te verwerken.
  • Het stimuleert de fantasie.
  • Het helpt de luistervaardigheid en het concentratievermogen ontwikkelen.
  • Mind the Voice – Zingen met peuters en kleuters 2
  • Mind the Voice – Zingen met peuters en kleuters 4
  • Mind the Voice – Zingen met peuters en kleuters 3
  • Mind the Voice – Zingen met peuters en kleuters 5

Cognitieve ontwikkeling

Kinderen komen spelenderwijs in aanraking met allerlei verschillende prikkels uit hun omgeving, die zij vervolgens moeten verwerken. De zintuigen zijn bij deze ontdekkingstocht belangrijk. Door middel van kijken, horen, ruiken, proeven en voelen wordt de wereld vanaf het prille begin al door de baby verkend en waargenomen. De cognitieve ontwikkeling van het kind is nauw verbonden met alle andere ontwikkelingsgebieden: motorische ontwikkeling, lichamelijke ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en spraak-en taalontwikkeling.

Bij het stimuleren van het kind door middel van muziek en zingen, stimuleer je niet alleen het kind op vlak van ritmiek, dans, beweging (motorische ontwikkeling), maar ook op vlak van taal. (spraak-en taalontwikkeling)

De combinatie van ritme en melodie heeft een heuse aantrekkingskracht op kids, leren bewegen op muziek is dan ook een heel goede manier om controle over het lichaam te en bewegingen te leren krijgen.

Taal is een cruciaal middel om de wereld te begrijpen. Door veel met je kind te praten en te zingen, activeer je op een positieve manier het taalgevoel. Door samen liedjes en rijmpjes te leren, leert je kind spelenderwijs hoe taal in elkaar zit. Belangrijk hierbij is dat je niet in ‘brabbeltaal’ vervalt, zodat je kind je stemgeluid niet gaat imiteren.

Al zingend verlopen veel dagelijkse activiteiten voor jonge kinderen heel soepel en tegelijk wordt de emotionele band tussen ouder en kind versterkt.

  • Resultaten uit de studie van Kaviana en collega’s (2014) bevestigen het positieve effect van muzieklessen op het IQ. De muzieklessen duurden 75min. per keer, werden wekelijks gegeven, gedurende 3 maanden.
  • Resultaten uit de studie van Mehr en collega’s (2013) laten zien dat kinderen waarbij het accent lag op ouder-kindsamenwerkingen tijdens muziek-of kunstlessen van 45 min. gedurende 6 weken (bv. ouders zongen kinderliedjes voor hun kinderen), na 6 weken de kinderen beter presteerden op ruimtelijke taken.

Waar?

Mind The Voice – EVENTROOM

Wat mag je verwachten?

Gedurende 10 groepssessies werken we aan verschillende vaardigheden.

  • Samen de stem van je kind ontdekken
  • Juist/gezond stemgebruik
  • Stemhygiëne, gezond roepen mag, schreeuwen niet
  • Bewegen met je kind op muziek
  • Al zingend de band tussen jou en je kind versterken
  • Emoties leren uiten met muziek
  • Leren ontspannen
  • Muziek als energiestimulans
  • Samen liedjes leren zingen

DATA

GROEP 1 (18 maanden – 3 jaar): dinsdag tussen 9u30-10u30.

GROEP 2 (3 jaar – 5 jaar): dinsdag tussen 16u00-17u00.

NAJAAR 2017
10 okt , 17 okt, 24 okt, 7 nov, 14 nov, 21 nov, 28 nov , 5 dec, 12 dec, 19 dec

VOORJAAR 2018
16 jan, 23 jan, 30 jan, 6 febr, 20 febr, 27 febr, 6 maart, 13 maart, 20 maart, 27 maart.

Inschrijven:

Stuur een mail naar info@mindthevoice.be met de naam van het kind en de ouders.

Kostprijs: 10 lessenreeks: 110

INSCHRIJVENSchrijf je nu in!