#Badass Flow Ball Workout!

Flow ball Mind The Voice

Zo #badass zie ik er op de foto niet uit met het balletje in de lucht, maar hey, what’s in a name? 😉

De Flow Ball is een efficiënte tool om de ademdoorstroming & ademsteun, ruimte én klankprojectie te trainen. De focus bij de Flow Ball ligt op de ademhaling en door hiermee dagelijks te gaan trainen, zal je merken dat je je stem beter leert controleren tijdens het zingen. De Flow Ball kan je gebruiken bij de stemopwarming.

Trainen!

  • Sta goed rechtop en stabiel.

  • Maak een rechte rug en houd je schouders laag en ontspannen.

  • Maak je nek actief: visualiseer een lange nek: je bent een marionette en je wordt door een touwtje aan de achterkant van je hoofd naar boven getrokken.

  • Breng het mondstuk van de Flow Ball bij je mond en plaats het balletje in in de cup.

Ademsteun? Een korte herhaling zou niet slecht zijn…

Om lange en stabiele noten te zingen, is het belangrijk dat je zowel de ademsteun vanuit je buik als de ademsteun vanuit je rug en flanken traint. Je buik gaat naar binnen bij het zingen terwijl de spieren in je rug en flanken aangespannen blijven.

Daarom eerst en vooral een korte herhaling over de ademsteun!

ADEMSTEUN BUIK

Hoe je je buik naar binnen moet laten gaan, leer je in de volgende video!

ADEMSTEUN RUG EN FLANKEN

Hoe je je rug en flanken moet leren aanspannen, zie je in deze video’s:

Workout 1: Train je ademconditie!

KLAAR? Let’s go!

1. Sta mooi rechtop en stabiel (knopje 1: stabiliteit).

2. Blaas met een regelmatige druk zodat het balletje steeds op ongeveer 5cm hoogte zweeft. Je buik gaat geleidelijk naar binnen tijdens het blazen. Je focust op de spierspanning in je rug en flanken, alsof er zich een stok bevindt tussen je onderrug en de muur achter je en je de stok niet mag laten vallen (knopje 2: ademsteun).

3. Hou je nek lang en geactiveerd (knopje 3: ruimte).

4. Beweegt het balletje nog steeds ongecontroleerd in het rond, leg dan focus in je wangen, ogen, wenkbrauwen,… (knopje 4: klankprojectie)

Workout 2: Ademsteun voor hoge noten!

Om hoge noten te zingen moet je knopje 3 (ruimte) extra activeren. Dit leer je aan de hand van deze oefening.

1. Sta mooi rechtop (knopje 1: stabiliteit).

2. Zing door het mondstuk van de Flow Ball van laag naar hoog en van hoog naar laag op /oe/. Hierdoor gaat je balletje omhoog bij de hoge noten en omlaag bij de lage noten.

Ook hier gaat je buik geleidelijk naar binnen tijdens het blazen. Je focust op de spierspanning in je rug en flanken, alsof er zich een stok bevindt tussen je onderrug en de muur achter je en je de stok niet mag laten vallen (knopje 2: ademsteun).

3. Trek bij de hoge noten je wenkbrauwen omhoog of voel een (ingehouden) geeuw in je keel. Dit activeert knopje 3: ruimte (fysiek zal je merken dat hierdoor je huig en zachte gehemelte naar omhoog gaan). Doe je dit tijdens het zingen van je favoriete nummer, dan ga je merken dat je extra helder en hoog kan zingen.

4. Beweegt het balletje nog steeds ongecontroleerd in het rond, leg dan focus in je wangen, ogen, wenkbrauwen,… (knopje 4: klankprojectie)

Weet je nog niet goed wat de 4 knopjes precies betekenen? Check dan zeker de volgende 4 video’s!

Knopje 1 = stabiliteit

Knopje 2 = ademsteun

Knopje 3 = ruimte

Knopje 4 = klankprojectie

Veel succes!

Tiffany Veys

Wil je nog meer tips, tricks & technieken voor het verbeteren van je ademhaling & ademsteun!

Check dan zeker onderstaande video’s!