Bubbelen voor de stem?! Lax vox?!

Heel veel zangers kennen het, heel veel zangers gebruiken het. Bubbelen door een buisje is een effectieve en doeltreffende manier om je stem te relaxen en te herstellen wanneer je je stem hebt overbelast of wanneer je ziek bent. Je kent het misschien ook onder de naam “Lax Vox”. Lax Vox betekent letterlijk: ‘relaxatie van de stem’ en is een stemtherapie voor zowel sprekers als zangers.

Bubbelen is een effectieve holistische methode om het biomechanische en lichamelijke proces in je stemapparaat te verbeteren. De methode is heel eenvoudig, namelijk het zingen of klank maken door een buisje dat gedeeltelijk in water hangt. Hierdoor ontstaat een positieve supraglottische druk (in mensentaal :er ontstaat een tegendruk boven de stembanden) waardoor de stembanden en het gebied er omheen een soort massage krijgen.

Wanneer bubbelen?

Je kan het gebruiken als relaxatie, dus nét voor de stemopwarming of als cooling down (na het zingen of intensief spreken). Als vanzelfsprekend gebruik je het dan niet nét voor een optreden, want dan zal je stem te relaxed zijn, waardoor je stemspieren niet voldoende “aan” staan om hoge prestaties te leveren tijdens het zingen. Je kan het vergelijken met topsporters. Je gaat ook niet nét voor een match je spieren helemaal los laten masseren om vervolgens direct het veld op te gaan. Tussen de massage en de match hoort een degelijke opwarming en training.

Hoe je dat moet doen is simpel, daarvoor gebruik je de Mind The Voice SOVT-Trainer. Die is speciaal ontwikkeld als stemopwarmingen RESET/UPGRADE van je stem. Met de trainer kan je nét voor je optreden nog aan de slag. Meer lezen kan in deze blog!

Wat zijn de voordelen van bubbelen?

  • De stemplooien kunnen zich sneller en gemakkelijker openen en sluiten.

  • De trilling van de stembanden verbetert.

  • De minimumdruk die nodig is om klank te maken verlaagt.

  • Zingen en spreken gaat makkelijker, zonder forceren.

  • Het strottenhoofd gaat naar beneden waardoor de keel ontspant.

  • Je zal automatisch de juiste middelrifademhaling gebruiken.

  • De trilling zorgt ervoor dat eventuele slijmen in de keel los komen en kunnen worden opgehoest.

  • Je stem klinkt warmer en meer ontspannen na het bubbelen.

Wat heb je nodig om te kunnen bubbelen?

  • Siliconenbuisje van 30 – 35cm lang, met een diameter van 9-12 mm. (Kan je gewoon vinden in een doe-het-zelfzaak!)

  • Flesje of hoog glas gevuld met maximaal 2 cm water. Hoe hoger het water, hoe meer tegendruk. Start best met 2cm.

  • Plaats het siliconenbuisje in het flesje of het glas.

Hoe?

  • Ga zitten in een correcte houding zoals je ook zou spreken of zingen en houd je nek lang.

  • Plaats het buisje in de mond tussen de tanden en boven de tong, die ontspannen in de mond ligt.

  • Omsluit het buisje met de lippen en ontspan je kaken.

  • Adem door de neus in met een open keel. (geeuwgevoel)

  • Je buik gaat naar binnen.

Conclusie?

  • Gebruik bubbelen dus als allereerste opwarming en/of als cooling down voor na je performance. Doe het lang genoeg vooraf wanneer je het als opwarming gebruikt zodat je zeker geen slijmen meer moet ophoesten tijdens je performance. Als opwarming is het dus het meest raadzaam te bubbelen na de stretch- en ademhalingsoefeningen, maar vòòr je spreek- en/of zangoefeningen.Succes 2 Bubble!

Meer lezen? “De Stembijbel“, Hoofdstuk 4: Stemtips & Stemproblemen.

Check hier een #Badass Bubbel Workout!

Veel succes!

Tiffany Veys

Heb je de SOVT-Trainer al?