#Badass Yoga for the Voice Workout!

Mind The Voice Yoga Voice

In deze blog kan je meer lezen over waarom yoga oh-zo-goed is voor je klankkast: je lichaam! Vooraleer je van start gaat met de échte yoga-oefeningen is het altijd raadzaam om een warming-up te doen om blessures te vermijden. Dus, waar wacht je nog op? Haal je comfykleding uit de kast en let’s go!

Starten doe je met deze zalige warming-up!

Asana’s? #WTF?

Asana’s is een ander woord voor “houdingen”, want het vertrekpunt van yoga is ademen in een bepaalde lichaamshouding. Elke lichaamshouding stimuleert een specifieke mindset en bepaalde spiergroepen. Door die welbepaalde lichaamshouding (asana) uit te voeren ga je dus bewust/onbewust spiergroepen activeren en ontspannen én creëer je de mindset die je nodig hebt. (bv. evenwicht, focus, alertheid, ontspanning, zelfzekerheid,…)

Maar ook een zanger(es) heeft een specifieke mindset en actie en ontspanning van bepaalde spieren nodig, dus je kan yoga hélemaal omzetten in functie van je stem, van jou als zanger(es)! Vele wereldsterren zoals, P!nk, Sting, enz. doen yoga en lichaamsoefeningen voor hun concerten. Wij dus ook. 😉

Asana’s voor meer stabiliteit

Onder stabiliteit versta ik mentaal evenwicht, concentratievermogen, focus, inner power, alertheid,…

  • Staan op één been

  • Boomhouding (tree pose) (helpt je hoofd leeg te maken, rust in je hoofd te vinden)

  • Adelaarshouding (eagle pose) (versterkt je concentratievermogen, het verbinden van beide hersenhelften)

  • De danser (dancer pose) (goed voor de buikspieren, voor meer ruimte in het borstgebied voor de ademhaling + het versterkt je concentratievermogen)

Backstage meditatie voor meer stabiliteit en zelfvertrouwen!

Misschien geen asana, maar wel een krachtige staande meditatie of mind trainingsoefening is deze! Ze duurt amper 5 minuutjes, maar deze kan je beluisteren in de “backstage” voor meer stabiliteit en zelfvertrouwen!

Asana’s voor het bevorderen van de longcapaciteit

Iedereen weet dat een goede ademhaling de basis is voor een krachtige stem. Daarvoor kan je asana’s doen die je borst/hart openen (hartopeners) en je ademhaling versterken van de ademhaling. Het bijkomende voordeel van deze asana’s is dat het je meer moed, lef, durf geeft en het je helpt om emoties los te laten.

  • Kameelhouding (ushra asana) => kan je ook doen “liggend op de zitbal”

  • De Koeienkop (cow face pose)

Asana’s voor het verminderen van spanning in schouders en nek 

Ontspanning in nek en schouders is essentieel voor een ontspannen stem. Wist je dat de bezenuwing van je stem gesitueerd is rond je 1e halswervel (atlas)? Wanneer je nek gespannen is, gaat dit rechtstreeks (negatieve) invloed hebben op je stem! Conclusie? Losmaken die nek!

  • Kat/Koe (cat/cow pose)

  • De Koeienkop (cow face pose)

  • Kindhouding (child pose)

Asana’s voor het ontspannen & loslaten van mentale en fysieke spanning

Volgende asana’s verhogen het vermogen tot herstel van lichaam en geest en brengen je hersenen tot rust. Ze verlichten stress en vermoeidheid.

  • Vlinder (bound angle pose) (ook goed voor de onderrug)

  • Liggende vlinder (reclining bound angle pose) (ook goed voor het openen van de borst)

  • Kindhouding (child pose) (ook goed voor de ruggengraat)

  • Lijkhouding (savasana) liggend op de rug, opgerold deken onder je knieën om je onderrug te ontlasten.

Asana’s voor meer zelfvertrouwen 

Wanneer je meer zelfvertrouwen ontwikkelt tijdens het zingen, zal je merken dat je stem stabieler klinkt, dat je meer power in je stem krijgt, het halen van hoge noten moeiteloos gaat, het zingen van stemeffecten makkelijker is, je je stem niet meer overbelast.

Over de volgende poses maakten we een video! Enjoy!

De asana’s voor jou nog eens op een rij:

  • Staande houding (mountain pose)

  • Krijgerhouding I, II, III (warrior I, II, III), omgekeerde krijger (reversed warrior)

  • Cobrahouding (cobra pose)

  • Liggende held (reclining hero pose)

Asana’s voor de stem, schildklier en de keel 

Vaak worden onverwerkte emoties opgeslagen in de streek rondom de keel. Om het gevoel van een “brok in de keel” los te laten, kan het helpen om volgende asana’s te doen!

  • Kat/Koe (cat/cow pose)

  • Vishouding (fish pose)

Ben je getriggerd om verder te gaan met yoga! Goed zo!

Enkele yogaboeken die ik jou kan aanraden zijn:

Mijn favo Youtube Channel met online yogalessen en die ik jullie uiteraard wil aanraden is: Yoga with Adriene!

Veel succes en namasté!

Tiffany

Wil je nog meer workouts en hebbedingen? Dan hebben we in onze webshop nog meer in petto voor jou!