SINGINGMAG

WHY YOUR COMPETITIVE MINDSET IS KEEPING YOU SMALL.

Zing onder de douche en je nailt met gemak alle moeilijke noten. Doe dit met publiek erbij en je gaat in “freeze“. Het prestatie-fenomeen dat iedere zanger wel kent. Immers, hoe minder hard we ons best doen om mooi te zingen, hoe beter het gaat! Onze competitieve mind houdt ons klein.

Hoe zit dit precies in elkaar?

Zoals ik in mijn eerste boek reeds schreef: “Zingen is zoals bij de wetten van het leven”. Ken je het gevoel dat wanneer je een lief zoekt, je er geen vindt en wanneer je stopt met zoeken alles ineens als een puzzel in elkaar valt? Voilà! Die universele wet geldt ook bij zingen en muziek maken. Je kan het in feite doortrekken naar elk vakgebied waarin je wil presteren. Prestatie vereist een bepaalde “flow” en bijgevolg een gefocuste, maar voldoende ontspannen mindset. Een krampachtige mindset verziekt het resultaat.

Laten we dit even nader bij bekijken binnen de zangtechniek:

Wanneer je te hard vasthoudt om een bepaalde noot te moéten kunnen zingen (lees vooral het woordje “moeten”), dan ontstaan er automatisch (yep, die krijg je er gratis en voor niets bij!) teveel spanningen rondom je keel. Je buik zal niet flexibel meer meebewegen, wat noodzakelijk is voor een goede ademdoorstroming die ervoor moet zorgen dat je klank krachtig en vrij klinkt. Wanneer je dus in je mindset van “moeten” valt, zal je stem geknepen klinken, zing je vlak, zonder enig gevoel.  Zangers die vaak studiowerk doen, zullen zeker weten wat ik bedoel. Zodra je je stem wil gaan “opnemen”, komt Mister Bewijsdrang vaak ongewild via de zijdeur piepen. De kunst is om dit tijdig te zien, en te kunnen ombuigen naar zingen met flow.

Zingen is zoals de wetten van het leven. Kost wat kost een hoge noot willen halen is zoals kost wat kost een lief willen vinden. In beide situaties geef je het resultaat geen “ruimte” om zich te ontplooien en ontstaat er een tunnelvisie. De dooddoener van creativiteit.

Hoe meer moeite je doet om iets te bereiken, hoe meer je het idee van “moeite” vergroot. Méér moeite geeft méér spanning en meer spanning is natuurlijk niet bevorderlijk voor de spierspanningen rondom je keel. Leren loslaten tijdens het zingen is dus de boodschap.

Tijd dus om dat competitiebeestje in jezelf on hold te zetten tijdens je creatieve momenten, want het is niet bevorderlijk voor je zangkunsten! 😉

Een goede tip hiervoor is om terug meer te gaan zingen vanuit je gevoel!

Hoe kan ik zangtechniek en zingen met gevoel combineren?

Zangtechniek en zingen met gevoel zijn in feite twee dingen.

Zangtechniek train je om je spiergeheugen, je muscle memory, te trainen. Wanneer het muscle memory getraind is, dan kan je teruggaan naar zingen vanuit je gevoel, en zal het makkelijker zijn om de flow te vinden waarover ik het heel de tijd heb.

In de zangles is het echter niet altijd makkelijk om die twee dingen uit elkaar te houden. Je staat immers in de “les”, waardoor je mind alles verstandelijk wil begrijpen, maar anderzijds ben je eigenlijk bezig met het aanleren van fysieke, motorische technieken. Het motorische gedeelte moet in feite automatisch gaan, je mind vertraagt het proces. Zodra je je mind wil integreren in dit fysiek, emotionele, muzikale en motorische proces, ontstaat er een blokkade tussen mind, body & voice.

De truc om beter te leren zingen is niet om het te begrijpen. Want je stem is het resultaat van de fysieke handelingen in je lichaam.

De truc om beter te leren zingen is om dichter bij je lichaam te komen. Een betere connectie met je lijf zal zorgen voor een betere controle van je stem.

>>> Hier geldt dus de regel tijdens je zangles:

  1. Zing
  2. Wees je bewust van het gevoel in je lichaam tijdens het zingen.
  3. Combineer zingen met bewegingen. (cfr de Mind The Voice-methode) Bewegen zorgt er immers voor dat je je competitieve mind buiten spel zet.
  4. Nà het zingen van een zin mag je pas proberen verstandelijk te beredeneren wat er is gebeurd en wat je hebt gevoeld in je lijf. 
  5. De volgorde is dus niet: mind > body => voice, maar voice & body samen, en erna. beredeneren (dus mind).

Meer voeling krijgen met je lijf is essentieel om beter te leren zingen.

Concreet betekent het dus dat zangtraining niet los kan staan van het bewust worden van je lichaam. Wanneer je oefent moet je vooral bewust zijn over wat je allemaal voelt in je lijf.  Daarom start je altijd het best met “traag” en “bewust” zingen van zangoefeningen of zinnetjes uit liedjes en niet het doorgingen van een karaokeversie op YouTube. I know, dat lijkt traag en minder leuk. Maar doe dit altijd eerst als training. Wil je SNEL resultaat, dan zal je TRAAG en BEWUST moeten oefenen. Zo simpel is het.

Gelukkig is het zo dat je ook heel snel resultaat zal merken en horen wanneer je het goed doet. Met traag en bewust bedoel ik dat je je bewust moet worden over het gevoel in je keel, maar ook zelfs in je borstkas, je buik, je nek, je schouders, je benen, je schedel,… Je zal merken dat heel je lichaam “meezingt”! Niet enkel en alleen die twee stembanden. Om jouw twee stembanden gezond tot trilling te krijgen moeten er immers heel veel spieren synchroon samenwerken! 🙂

Zingen doe je dus niet enkel met je stembanden, maar met je hele lijf!

Je kan het vergelijken met een gitaar: je hebt héél de klankkast nodig om een mooie klank te produceren, niet enkel en alleen de snaren. Zo is het ook met ons lichaam.

Law of attraction

De gezegde “Wie zoekt, die vindt.” is wat mij betreft niet altijd waar. Want “zoeken” betekent per definitie ook dat hetgeen je zoekt “nog niet hebt”. Het triggert het gevoel van “Ik moet nu mijn best doen, want ik heb dit of dat nog niet.”.

  • “Hoe zing ik mooier?”
  • “Hoe zing ik die hoge noot?”
  • “Hoe krijg ik meer likes op mijn instagrampagina?”
  • “Hoe krijg ik meer erkenning”.

Deze manieren van denken creëren allemaal onvrede in jezelf en dus meer spanning. Net wat je niet nodig hebt als je een “ontspannen” stem wil. Snap je de contradictie? Je wil ZO graag goed klinken, doet daardoor ZO hard je best en je krijgt als resultaat een NOG meer gespannen klank, waardoor je net minder goed gaat klinken! Focus je dus niet op de blokkades, denk niet naar de moeilijke noten toe, maar focus je op de hele opbouw van de song. Voél de emotie en laat je klank doorstromen. Wat het algemene publiek verstaat onder een mooie stem is immers ALTIJD een “ontspannen”, niet kelige, niet genepen stem. En ja, zelfs de moeilijkste, hoogste noten, zijn steeds gezongen vanuit een zekere flow in je mindset. FLOW is key.

“Je best doen” zonder “vast te houden” is de kunst.

Ken je de LAW OF ATTRACTION? Of de wet van aantrekkingskracht? Dan weet je dat je je altijd moet afstemmen op wat je wél wilt. Dan opent er zich een andere wereld, een ruimte, de flow, the “zone” bij topsporters. Een mindset van “weten”. Weten dat je het kan. Zingen omdat je er gelukkig van wordt. Zingen vanuit flow. Zingen omdat je het gewoon oh-zo-graag-doet. Net zoals wanneer je zingt in de badkamer of wanneer niemand je hoort.

VIND die flow and the magic will happen!

Vind je het nog moeilijk om te vatten? Doe dan de volgende visualisatieoefening:

Ga terug naar die allereerste muzikale ervaringen waar het allemaal nog was omdat je het gewoon “leuk” vond en niet om te presteren. Hoe voelde het om zo helemaal “into” je muziek te zijn en gelukkig te zijn wanneer je zong? Zalig, toch? Kan je je voorstellen hoe makkelijk het zingen verloopt wanneer je je gewoon amuseert en er niet over NADENKT? Yeps! That’s what I mean! Denken is het tegenovergestelde van voelen met je lijf, dus wanneer je niet denkt, wanneer je je prestatiedrang achterwege laat, dan zal je zingen mét FLOW en dan zal er geen keelspanning zijn 🙂

Doe de test en je zal horen én voelen wat ik bedoel!

Laat het los om te willen mooi te zingen en je zingt mooi!

Graag sluit ik nog af met een “mind-body-voice-oefening”!

Nog enkele straffe trucjes om te doen tijdens het zingen.

  • Knopje 1 (stabiliteit): Voel je stabiliteit: voel de voeten op de grond, voel je gegrond, voel dat wanneer je knieën losjes zijn je bekken ook meer ontspannen zijn. Span je bekkenbodemspieren lichtjes aan en voel hoe je meer gecenterd bent in je buikregio. (Je bekkenbodemspieren zijn geconnecteerd met je middenrif, maar ook met je tongbeen (één van de drie kraakbeentjes in je strottenhoofd). Zingen doe je dus met héél je lijf!)
  • Knopje 2 (ademsteun): Voel hoe je buik naar binnen beweegt en je flanken en onderrug aanspannen bij het zingen.
  • Knopje 3 (ruimte): Richt je wervelkolom op, vanuit je flanken en onderrug, activeer je de spieren in je bovenrug en je nekspieren. Door die te activeren, zal er geen keelspanning zijn, maar “ruimte” in je keel en dus ook ruimte om meer te resoneren.
  • Knopje 4 (klankprojectie): Je stuurt de klank richting de shoutzone (naar achter, bij keelspanning), zodat je een gevoel van een vrije en open klank krijgt. Je zingt dus als het ware precies naar een publiek dat achter jou staat ipv naar voor!

Heel veel succes met het vinden van je flow!

Tiffany Veys

Tiffany Veys, Head vocal coach

Koop hier je eigen SOVT-Trainer of andere vocal must-haves!

Breathe in. Breathe out. Because this is how you will sound.

januari 9th, 2022|Reacties uitgeschakeld voor Breathe in. Breathe out. Because this is how you will sound.

SINGINGMAG BREATHE IN, BREATHE OUT. BECAUSE THIS IS HOW YOU WILL SOUND. Dat zingen en ademhaling gelinkt zijn, dat wist je waarschijnlijk al. Maar wist je dat je stemkleur afhankelijk is [...]